Ondernemersvereniging kapilands
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bedrijf in groen of rood?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Bedrijf in groen of rood?

Bericht  mba ma mei 25, 2009 7:38 pm

Vermits ik binnenkort staal zou willen produceren ben ik wat aan het rekenen geslagen. Nu zie ik dat de kostprijs om staal te maken in rood gebied op 15 ligt en in groen gebied op 4,5 (bron: kapitools). Daarnaast kost een bedrijf in rood bijna dubbel zo veel als in groen.

Nu is mijn vraag of deze meerkost opweegt ten opzichte van de winst die gemaakt kan worden. Of kan ik nu beter investeren in een bedrijf in groen en later wanneer ik meer geld heb investeren in rood?

mba

Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 16-05-09
Leeftijd : 38
Woonplaats : wilrijk (Antwerpen)

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  mike1966 di mei 26, 2009 8:07 am

Kapitools geeft niet de volledige kostprijs aan, maar uitsluitend de prijs van het maken van je staal , je moet daarbij nog wel de prijzen van je grondstoffen optellen dus je staal zal een stukje duurder worden.

zelf maak ik kwaliteit staal volledig alles in eigen beheer en dat kost mij nu 9,47 per stuk kwaliteit 6, kwaliteit 0 zal mij ongeveer 8 piek gaan kosten .

Als je staal wilt maken voor winst of uitbouw is dat natuurlijk het mooiste te doen in het groene gebied. oke je maakt dan wel wat minder staal , maar je prijs is ook een heel stuk minder en met een verkoopprijs van 135,-- per stuk op contract ( dus ook geen marktkosten) kan je daar aardig geld mee verdienen.

Ook scheelt het natuurlijk in je eigen uitbouw Kosten

Wil je echter zoveel mogelijk staal maken en genoegen nemen met minder winst dan is rood de beste locatie, maar persoonlijk ga ik voor de winst dus mijn bedrijven staan allen in groen

mike1966
Admin

Aantal berichten : 425
Registratiedatum : 03-03-09

https://ov-kapilands.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Paaf di mei 26, 2009 11:16 am

Hey,

Zoals Mike al aangeeft

Bedrijf in groen: levert meer winst op, maar is trager
Bedrijf in rood: productiekosten zijn hoger, maar gaat stukken sneller

Zelf heb ik voor rood gekozen, waarbij ik zelfs de chemicalien inkoop bij partners. Hierdoor kan ik mijn bedrijven continue staal laten draaien. Very Happy Ik heb dus duidelijk voor snelheid gekozen.

Deze afweging moet je zelf maar maken.

Veel wijsheid toegewenst! Very Happy

Gr, Paaf

Paaf
Moderator

Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 05-03-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Arcen, waar het Hertog-Jan bier vandaan komt!

http://www.cafe-inaborg.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  mba ma jun 01, 2009 2:02 pm

Hey,

Ik ben ondertussen wat aan het rekenen geweest en heb besloten om mijn fabrieken toch maar in rood te bouwen. De productiekosten en de bouwkosten liggen wel hoger, maar door de hoeveelheid wordt dit toch wel gecompenseerd. Dit zal iets voor de komende weken zijn.

mvg,
mba

mba

Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 16-05-09
Leeftijd : 38
Woonplaats : wilrijk (Antwerpen)

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Paaf ma jun 01, 2009 2:18 pm

Hey,

Goede keuze. Very Happy

Sorry Mike, maar hij heeft deze keer mijn advies opgevolgd lol!

Gr, Paaf

Paaf
Moderator

Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 05-03-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Arcen, waar het Hertog-Jan bier vandaan komt!

http://www.cafe-inaborg.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Gast di jun 02, 2009 3:30 pm

Het kostprijs verschil voor een gebouw in rood is alleen bij de eerste aanschaf hoog. Daarna is uitbouwen per m² maar ca 10 % duurder (vanaf ca. level manager)
Lees ook eens het artikel dat ik hierover o.a. in de Kapitimes editie 44 heb gepubliceerd onder het tweede kopje forumnieuws! Dat geeft wat meer inzicht, en laat op basis van harde cijfers zien dat rood beter is boven een bepaalde verkoopprijs.
http://www.kapilands.nl/zeitung.php4?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Paaf di jun 02, 2009 7:51 pm

Hey Jamon!

Mooi stukkie werk weer afgeleverd!
Heb gelukkig bijna alle gebouwen goed staan. Cool

Gr, Paaf

Paaf
Moderator

Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 05-03-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Arcen, waar het Hertog-Jan bier vandaan komt!

http://www.cafe-inaborg.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Gast wo jun 03, 2009 12:23 pm

Dank je Paaf!

Ik kwam er eigenlijk ook pas bij het schrijven (en het rekenwerk daarvoor!) achter dat de plaatsing niet afhankelijk is van je spelerslevel en ook niet van de grootte van je gebouw of de hoeveelheid die je produceert.
Alleen is het zo dat naarmate je gebouwen groter worden het productiviteitsverschil groter wordt, en het dus bij zelfs nog lagere verkoopprijs interessant wordt om gebouwen voor samengestelde producten in rood te plaatsen.

Dus ook voor mijzelf kwam het feit dat de plaatsing uitsluitend afhankelijk is van je verkoopprijs als een verrassing!

Ik ben zelf trouwens ook door scha en schande wijs geworden, want toen ik van manager naar ondernemer promoveerde heb ik al mijn groene (ja, ik ben ook eigenwijs! Rolling Eyes ) krachtcentrales en fabrieken moeten wisselen naar rood!
Dat heeft mijn groei in vastgeld ca. met 1 à 2 maanden vertraagd destijds. Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Paaf wo jun 03, 2009 1:37 pm

Hey,

Bijna iedereen wordt hier wijs met vallen en opstaan. En dan heb je nog degenen die niet wijs worden natuurlijk, die vallen alleen maar de hele tijd! Very Happy

Wel durf ik nog de discussie aan waar de TV-productie plaats moet vinden. Onder het overzicht wordt vermeld dat alleen de sieraadproductie in rood dubieus is. Je geeft bij TV's een omslagpunt bij Q0-verkoop van 2.117 caps. Boven deze prijs productie in rood, eronder productie in groen. Nu verkoopt bijna iedereen in Kapilands TV's voor 1.500 + 50 per Q aan GOLD DIGGER. Dus dat betekent dat bijna iedereen in groen zijn TV's zou moeten maken. Verkoop in eigen winkels levert wel aanzienelijk meer op (Heb hier trouwens je tip opgevolgd en mijn winkels helemaal vol gedaan voor een hoge prijs. Levert idd netto meer op), maar kan dat grote gat toch niet helemaal dichten.

Ben benieuwd naar je reactie!

Gr, Paaf

Paaf
Moderator

Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 05-03-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Arcen, waar het Hertog-Jan bier vandaan komt!

http://www.cafe-inaborg.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  mba wo jun 03, 2009 1:44 pm

Hoi Jamon,

Ik heb je artikel eens doorgenomen en vind het zeer interessant en vooral duidelijk.
Mijn fabrieken zou ik sowieso in rood bouwen.
Nu voor die krachtcentrales, bouw je die niet beter in groen? Of is het productieverschil met rood op termijn te groot en bouw je ze beter in rood ondanks de meerkost? Momenteel staat de marktprijs immers rond de 0,08. Als je dan jouw cijfers volgt heb je dan beter stroom uit een groene centrale omdat de meerkost van rood niet opweegt tegen het productieverschil.

mvg,
mba

mba

Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 16-05-09
Leeftijd : 38
Woonplaats : wilrijk (Antwerpen)

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Gast wo jun 03, 2009 3:09 pm

snap je het

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Gast wo jun 03, 2009 5:26 pm

@ Paaf:
Omdat de verkoopprijs in mijn winkels beduidend hoger ligt dan de marktprijs, heeft een electronicafabriek in rood inderdaad alleen zin als je een eigen electro-winkel hebt. Dan kun je namelijk met een kleiner gebouw (dus minder investering) voldoende TV's maken.
Ik heb nu zelf ook nog 2 groene electrofabrieken van ca. 1500 m² naast een rode van 4000 m, maar ik ga binnenkort een rode electrofabriek erbij zetten om die andere 2 groene af te stoten. Daarmee win ik dan weer een gebouwplaats, waar ik bijvoorbeeld een zeer winstgevende bron of winkel neer kan zetten.

@mba:
Wat kostprijs betreft is stroomproductie momenteel gunstiger in groen, omdat de marktprijs onder 0,11 ligt.
Hoelang dit zo blijft is koffiedik kijken (ikzelf zou er niet van opkijken als de stroom prijs over een half jaar rond de 0,14-0,15 zou liggen).

Echter zelfs terwijl het ongunstiger is qua kostprijs zou ik mijn krachtcentrale in rood zetten, want stroom heb je erg veel nodig als je groter wordt. Daarom zou het uitbouwen van een groene krachtcentrale te lang duren en extra duur zijn, want de investering van uitbouwen is in rood slechs ca 10% duurder terwijl je er 25% of meer extra productie meekrijgt. En als je dan bij www.kapitools.de eens kijkt hoe de toename van je productiecapaciteit eruit ziet als je krachtcentrale van 4000m² uitbreidt naar 8000m² dan zie je dat je echt veel beter af bent in rood. Want tijdens die extra uitbouwtijd in groen produceert die centrale ook niet.
In feite moet je dus dat extra productieverlies tgv uitbouwen ook in je beslissing meenemen.
Voorbeeld: Als miljardair heeft een krachtcentrale van 4000m² in rood een capaciteit van 13,36 miljoen stroom per 24 h. Om diezelfde capaciteit te halen in groen zou de krachtcentrale ca. 5500m² moeten zijn. Uitbouwen gaat even langzaam in groen als in rood, dus je hebt 1500m² extra moeten bouwen, dus in rood had je al 750 uur (31,25 dagen!) productiewinst gehad. Die productiewinst in rood bedraagt dus bij verkoop aan 0,08 netto dus 31,25*13360000*(0,08-0,03)= 20,875 miljoen caps! affraid
Hopelijk is het nu wat duidelijker waarom ik ondanks de (te) lage verkoopprijs toch voor een rode krachtcentrale kies? confused


Laatst aangepast door jamon op do jun 04, 2009 3:25 pm; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Paaf wo jun 03, 2009 5:39 pm

Hey,

Duidelijk verhaal.

Als je die 2 electrofabrieken in groen afstoot, denk dan aub even aan mij.
Heb nl zeker interesse! Laughing

Gr, Paaf

Paaf
Moderator

Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 05-03-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Arcen, waar het Hertog-Jan bier vandaan komt!

http://www.cafe-inaborg.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Gast wo jun 03, 2009 8:04 pm

Oke Paaf, ik zal het onthouden, maar ik moet zelf nog op zoek naar een rode, of toch maar zelf gaan bouwen als het me te lang duurt!
groet,
Jamon

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  eddie76 wo jun 03, 2009 9:47 pm

Bedankt allemaal voor dit extra stukje onderwijs. Zal hier zeer zeker rekening mee gaan houden bij de inrichting van mijn bedrijf. Voor dit moment is groen voor mij nog goed genoeg maar als ik nog veel verder ga groeien (wat natuurlijk de bedoeling is) moet ik toch gaan overschakelen naar rood voor krachtcentrales en mijnen en bronnen in geel.

eddie76

Aantal berichten : 138
Registratiedatum : 04-03-09
Leeftijd : 48

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  mba do jun 04, 2009 5:05 pm

Hey Jamon,

Aan die extra uitbouw had ik nog niet gedacht. Het zijn in elk geval indrukwekkende cijfers, zeker op die schaalgrootte. Ik denk dat je dat bedrag dan zelfs nog kan verdubbelen omdat je met extra bouwkosten zit.
Ik heb momenteel al twee centrales in groen staan, maar de volgende bouw ik toch in rood. Zodat ik later niet moet gaan omschakelen.

Groeten,
mba

mba

Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 16-05-09
Leeftijd : 38
Woonplaats : wilrijk (Antwerpen)

Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Gast vr jun 05, 2009 8:16 pm

Kijk daar doe ik het nou voor! Ik ben blij dat het is overgekomen.
En het zal je bij de ontwikkeling van je bedrijf op termijn erg veel tijd (of geld!) sparen.
Ik heb overigens mijn eigen groene centrales van het begin (ik zei het al: ook ik heb jeugdzondes!) verkocht toen ze 1000 m² waren. Bij die grootte is de kopersmarkt nog redelijk, en kun je de kosten die je erin hebt gestoken zeker nog terugverdienen. Boven de 1000 m² wordt dat steeds moeilijker.....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Bedrijf in groen of rood? Empty Re: Bedrijf in groen of rood?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum