Ondernemersvereniging kapilands
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

"Optimaal" geplaatste gebouwen in Kapilands

Ga naar beneden

"Optimaal" geplaatste gebouwen in Kapilands Empty "Optimaal" geplaatste gebouwen in Kapilands

Bericht  Gast ma jul 13, 2009 4:43 pm

Deze keer wil ik eens even stilstaan bij de “optimale” plaatsing van gebouwen in Kapilands. Maar dan eens niet op basis van alleen gedachten/adviezen, maar op basis van harde berekende cijfers!
In andere topics hebben we al gezien hoe groot de invloeden van de stroom- en waterprijs waren op onze totale productiekosten. Daarbij werd er steeds vanuit gegaan dat alles in het goedkoopste gebied, dus in groen, gemaakt werd. Dit is natuurlijk niet reëel, want in de praktijk zitten er behoorlijke productiviteitsverschillen tussen de diverse gebieden, afhankelijk van over welk product we praten.

Plantage- en veeteeltproducten kennen 25% meer productiviteit in groen, terwijl water, olie en mijnproducten de hoogste productiviteit (+66%) in geel kennen. Gebouwen voor samengestelde producten (en ook stroom!) produceren 25% meer in rood dan in groen.

Voor plantage- en veeteeltproducten is de discussie niet moeilijk: groen is het goedkoopste gebied om te bouwen, en bovendien kent het de hoogste productiviteit. Dus die zetten we natuurlijk in groen! Bovendien profiteren we dan ook nog van de lage personeels- en uitbouwkosten.

Ook over onze bronnen en mijnen zijn we het wel eens, want 66% extra productie weegt vanzelfsprekend op tegen de ietsje hogere productie- en uitbouwkosten. Dus ook hierbij is weinig discussie mogelijk.

Maar dan nu het hete hangijzer: onze fabrieken, krachtcentrales en overige producerende gebouwen! De kale productiekosten zijn in rood ca. 3 maal hoger dan in groen!
Zonder rekening te houden met de investering in je gebouw en personeel zal dat kostenverschil goedgemaakt moeten worden met je netto verkoopprijs. Voor het gemak neem ik aan dat de extra 25% productie constant is (dit is niet helemaal zo, want naarmate je bedrijf groter wordt, neemt dit verschil toe, bijv. bij 8000 m² is het al opgelopen naar bijna 30%!).
Het omslagpunt, waarbij het niet uitmaakt of je in rood of in groen produceert, kun je dan berekenen met behulp van de volgende formule:

Netto verkoopprijs waarbij het even duur is = 5x kostprijs Rood - 4x kostprijs Groen
Let op: Deze formule geldt alléén voor producerende gebouwen in rood met 25% meer productiviteit in rood tov groen! Bij een groter verschil in productiviteit zal deze netto verkoopprijs nog lager liggen!

Deze netto verkoopprijs is onafhankelijk van waar het product is gemaakt en onafhankelijk van je niveau. Het kost een miljardair namelijk evenveel om een product te maken als een kleinhandelaar, en hij krijgt ook niet meer voor zijn product! Wel blijft het natuurlijk zo dat je verkoopprijs in een winkel meestal hoger en direct netto is, terwijl je bij verkoop via de marktplaats altijd rekening moet worden gehouden met verlies van 10% verkoopprovisie!

Om het jullie allemaal iets duidelijker te maken, heb ik de kostprijs van een aantal producten bij “optimale” plaatsing voor productiviteit berekend (dwz dat ik als optimaal beschouw: plantage en veeteelt in groen, bron en mijn in geel, krachtcentrale en de rest in rood).
(Als er een * achter het berekende omslagpunt staat, heb ik een andere formule toegepast omdat het dan om het verschil tussen geel en groen gaat)

Product Kostprijs alles groen Kostprijs “Optimaal” geplaatst Omslagpunt bij netto verkoopprijs
Stroom 0,01 0,03 0,11
Kolen Q0 0,23 0,56 1,05*
Chemicaliën Q0 0,51 1,39 4,90
Steen Q0 0,97 1,98 3,51*
Staal Q0 8,53 25,91 95,46
Benzine Q0 1,20 2,70 8,70
Olie Q0 5,50 12,00 21,85*
Plastic Q0 5,21 13,39 46,10
Goud Q0 13,99 36,57 70,79*
Hout Q0 10,08 11,68 14,13*
Textiel Q0 7,50 16,99 54,98
Leer Q0 13,82 32,95 109,47
Leren jassen Q0 36,31 97,94 344,44
TV Q0 177,12 565,27 2117,90
Kasten Q0 255,44 399,22 974,32
Tafels Q0 78,00 105,79 216,92
Gouden horloges Q0 578,36 1523,58 5304,44
Ik wijs er nog even op dat alle prijzen hierboven alleen berekend zijn voor Q0.
Indien in bovenstaande tabel je verkoopprijs hoger is dan het berekende omslagpunt, dan kunnen je krachtcentrale en gebouw beter in rood staan! Je ziet dus direct dat alleen een sieradenfabriek een beetje dubieus lijkt in rood! Echter dit is te wijten aan het feit dat goud met rode stroom erg duur wordt.
Verder is het erg interessant om te zien dat stroom vanaf een netto verkoopprijs van 0,11 voordeliger is in rood. Kijkend naar de ontwikkelingen op oudere werelden dan de Nederlandse Kapi-wereld, is de verwachting dat de stroomprijs vrij snel hoger zal worden dan die 0,11-0,12. Bedenk bovendien dat je voor stroom in groen ook 25% meer gebouw neer moet zetten, terwijl de bouwprijs in groen (inclusief materialen!) slechts 10% of minder goedkoper is (vanaf ca. niveau grootondernemer) en het productiviteitsverschil steeds groter wordt! Vandaar dat mijn voorkeur ook voor krachtcentrales duidelijk uitgaat naar rood, temeer omdat je behoefte aan stroom enorm toeneemt naarmate je groter wordt, en je krachtcentrales dus ook steeds groter moeten worden.[u]

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum